Fotografera med strategi, steg 1
Fotografisk strategi i praktiken med små medel. Du kommer att lära dig planera ditt
fotograferande med guidning från professionell fotograf. Du lär dig också bearbeta
och producera bilder för marknadsföring inriktat mot annons och web.
Målgrupp: Fotografisk strategi vänder sig till dig som idag arbetar eller vill
arbeta med att strategiskt utforma annonser och presentationsmaterial.
Syfte: Lär dig skapa professionella bilder för dina uppdrag. Kursen är fylld
av spännande moment och kreativa övningar
Bildens funktion - vad betraktaren/ bildbestälaren egentligen vill åt
Strategi för att planera fotograferingen så bra som möjligt i förväg
Om att motverka idétorka
Lär dig känna igen när du har möjlighet att styra förutsättningarna och när du måste gilla läget.
Fotografrollen, hur du påverkar människor som du fotograferar genom ditt eget uppträdande
Om hur du känner igen gynnsamt ljus och svärt ljus, samt vad du kan göra åt det
Bildbedämning
Ditt förhållande med din bildbeställare, hur ni kommunicerar med varandra
Kommunicera med bilder
En del bilder kommunicerar andra säger ingenting alls. Att en bild säger mer än tusen ord är en gammal sanning, men ett ord kan också förändra hela bilden. Vår visuella kommunikation påverkar också bilden av oss som varumärke. Men hur väljer vi den rätta och den bästa bilden ?
Vi går igenom bildens roll och fnktion i kommunikation. Vi börjar med grundläggande bildteori och avslutar med bildpolicyn -ett verktyg för att få bättre bilder i praktiken. Teori varvas med praktik och kursdeltagarna får arbeta fram eller vidareutveckla sin egen bildpolicy
Kursinnehåll:
Vikten av att kommunicera med bilder
Bildteori och bildkomposition -budskap och analys
Bilder på webben -vad kan du göra själv och vilka verktyg finns?
Fotografi, illution eller rörlig bild
Bli en bättre beställare, lagar och avtal
Checklista för bildredigering
Arbeta fram din egen bildpolicy
|